Литургија недељом у 9:00, суботом и празницима у 7:30 • Јутрење у 7:30 • Вечерње у 18:00 • Бденије суботом у 18:00

Пастирско писмо

Свети пророк Илија

“И нагнувши се над дететом, три пута завапи к Господу говорећи: Господе Боже мој, нека се поврати у дете душа његова. И Господ услиши глас Илијин, те се поврати у дете душа његова и оживе.” (1. Цар. 17,21-22)

Старозаветна Прва књига о Царевима, доноси приповест о Светом пророку Илији, једној од најупечатљивијих личности пророчке епохе. Уједно, у овој књизи налази се и сведочанство о догађају првог васкрсавања мртвога у Старом завету и уопште које је свет видео. Наиме, Свети Илија васкрсава удовичиног сина јединца, која му је пружила гостопримство у граду Сарепти.

Личност Светог Илије, његова непоколебљива вера, као сечиво бритка проповед народу Израиља, спремност да животом брани своју веру, догађај васкрсавања умрлог дечака и Илијино у телу вазнесење на Небо, јесу путоказ и наговештај Месијиног (Христовог) доласка. Чин васкрсавања је догађај у Духу Божјем (Духу Светом), које прасликује стварност Царства Божјег које наступа управо устајањем мртвих из гробова. Не без разлога, у догађајима из Христовог живота, налази се паралела са животом и временом Светог Илије. Такође, многи од Јевреја, сведоци Христових чуда, мада погрешно, сматрали су и називали Христа именом Илијиним, сећајући се старозаветног пророштва о повратку Светог Илије и праоца Еноха на земљу, као претходнице доласка Месије и Царства Божјег.

Величина живота и дела пророка Илије, оставило је снажан печат у јудејској али и хришћанскот традицији и Предању. Тако, Илија је најпоштованији пророк у Цркви и својеврсни символ целокупног старозаветног пророчког периода и надахнућа. Његова личност и вера буде страхопоштовање у верницима јер су исказане Илијиним животом у строгом аскетизму и спремношћу на мученички подвиг. Из тог разлога, Свети Илија је узор и опомена Хришћанима, пророк Божји који пропрокује Царство Божје и Христа Цара и Спаситеља. Из тог разлога, ма колико култ овог пророка у нашој традицији пратила обичајна и фолклорна позадина, не смемо заборавити његов литургијски и црквени смисао. Свети Илија је пророк за Христа и Царство Његово, а то имамо као предукус и икону у Светој Литургији, чији је Илија нераскидив део у Сабору Светих пророка. Васкрсавање у Сарепти је старозаветни наговештај Тридневног Васкрсења Христовог, те је тако литургијски догађај јер удовичиног сина из мртвих подиже Дух Свети, а не Илија својом снагом. Илијин одлазак на Небо и повратак у последње дане времена, јесу символ и пророштво које правилно чују и разумеју само они напојену Духом у Литургији, као удови Тела Христовог. То је пут којим Свети Илија ходи и који пророкује Израиљу, Старом и Новом.

Протонамесник Александар Вучај