Теофанија – Богојављање је појам уско везан за догађај Крштења Господа Исуса Христа на реци Јордану, од стране Светог Јована Претече и Крститеља. Том приликом, по први пут од постања света, Бог се објављује свету као заједница љубави Једног и Јединог Бога у Три Личности – Оца, Сина и Светог Духа. Међутим, у ширем смислу, Теофанија је свака пројава Бога у историји – простору и времену, па тако сам настанак света, човека и живота јесу својеврсно Богојављање, стварност Божјег присуства.
Стари завет, историја изабраног народа Израиља, сва сложена историја његовог постојања јесте Теофанија, праобраз у Духу Божјем са упечатљивим догађајима везаним за старозаветне патријархе, праведнике и пророке. Авраамово гостољубље Тројици Анђела у пустињи или Мојсијеви сусрети са Богом на планини Синају, су само најпознатије библијске епизоде непрестаних Богојављања човеку. Та старозаветна архетипска Теофанија врхуни Новом завету и пуноти пројаве Бога у телу, неизрециве Тајне Христа Богочовека, Оваплоћеног. Христос у Својој пројави доноси објаву Свецеле Тројице, познање Бога Какав јесте и Који јесте, Тројичне Истине свеприсутне Љубави.
Црква је Теофанија. ‘‘Земљани сасусд, огледало и загонетка,’‘ по речи Апостола Павла, средиште сусрета новозаветног Израиља и Бога, Тело Христово у Духу Светом које се приноси Богу Оцу. Литургија је то чудесно Богојављање, Царство Божје сада и овде, икона Истине која долази и која ће доћи, Христос у Слави и Сили. Личност и живот сваког Хришћанина јесте и треба да буде Богојављање, пројава Бога у Духу Светом врлином, љубављу, милосрђем и покајањем које извире из литургијског сусрета и Причешћа са Богом. Све јесте, може и треба да буде Теофанија, све и свако је призван у Теофанију, у смисао, сврху и циљ постојања, у Христа, за Христа и са Христом.
протонамесник Александар Вучај